Tuesday 5 February 2013

Siapa kita?

Siapa kita?
Hanya makluk Allah
Lemah lagi hina
Tak berdaya

Tanpa kasih Dia

Siapa kita?
Kan hanya manusia
Benar kita khalifah
Tapi dia juga

Kalau silap tegur
Bukan menjatuhkan harga diri dia
Kenapa?
Sebab anda manusia 'superior'?
Maksum dari segala dosa?

Encik manusia
Saya tak lalui jalan hidup anda
Saya jahil tentang anda
Sama juga dia
Sama juga anda
Anda bukan dia
Tak merasa jadi dia
Jangan mudah meletak hukum
Lempar salah 
Semua jadi mudah

Salah..
Kalau dia salah, saya salah
Tegur
Ada cara, ada adab
Jangan buat ikut suka
Sampai hilang hormat

Encik manusia,
Kita kan cuma hamba Dia
Jangan buat dia makin hilang jejak
Dari ruh cinta Islam
Dari jalan kasih Allah


Berhikmah dalam bicara
Itu yang sebaiknya..
Saya tegur kerana cinta
Pada kita semua
Saya mungkin salah
Tak lari dari penyakit lupa
Kita sama juga

Tapi perlu ingat
Perlu hitung
Zarah amal
Siapa kita di hadapan Pencipta
Bukan mencongak
Siapa dia di hadapan Pencipta






1 comment: